Kennisbank Klantreizen

In deze Kennisbank Klantreizen vindt u een verzameling inspiratiebronnen voor uw gemeentelijke klantreis. Naast publicaties over klantgerichte dienstverlening en succesvolle projecten van gemeenten, vindt u voorbeelden van klantreizen die andere gemeenten eerder hebben doorlopen. Zij hebben de methode aangeleerd aan de hand van onze Leermodule Klantreizen.
Het is belangrijk dat u met uw gemeente een eigen klantreis doorloopt en niet zomaar bevindingen en verbeteringen van andere gemeenten aan- of overneemt. Alleen op die manier kunt u de gebruikerservaring van uw eigen dienst door uw eigen inwoners in kaart brengen en verbeteren! Een klantreis kan bestaan uit de volgende componenten: persona’s, een huidige klantreis, (on)prettige aspecten, pijn- en verbeterpunten, een gewenste klantreis, verschillenanalyse en verbeterplan. Per document staat aangegeven welke componenten het document bevat.

Heeft u vragen over een specifieke klantreis? In de beschrijving van elk bestand staan contactgegevens van de betreffende gemeente of persoon, die u kunt benaderen. Voor meer informatie over de kennisbank kunt u contact opnemen met het Kenniscentrum Dienstverlening via 070 373 8008 of een e-mail sturen naar dienstverlening.realisatie@vng.nl.

  • Almere - Bijzondere bijstand (PDF)

    De klantreis 'Bijzondere bijstand' van de gemeente Almere bevat de volgende componenten:

    • Persona 
    • Huidige klantreis 
    • Pijn- en verbeterpunten

    Contact via Irma Schouten. Tel. nr.: (036) 527 71 33. E-mail: i.schouten@almere.nl.

  • Alphen aan den Rijn (met VNG Realisatie) - Hulp bij schulden (PDF)

    VNG Realisatie ondersteunde gemeente Alphen aan den Rijn bij het uitvoeren van deze klantreis over toegang tot schuldhulpverlening. Op basis van de uitkomsten zijn verbeteringen doorgevoerd door de partijen die deelnemen aan het Kloosterhoeveberaad. De uitwerking die u hier ziet wijkt af van de andere klantreizen in de database.

    De klantreis bevat de volgende componenten:

    • Persona
    • Huidige klantreis
    • Pijn- en verbeterpunten
    • Lessen voor gemeenten
    • Goede voorbeelden
  • Diemen - Bijzondere bijstand (PDF)

    De klantreis 'Bijzondere bijstand' van de gemeente Diemen bestaat uit de volgende componenten:

    • Persona
    • Huidige klantreis
    • Pijn- en verbeterpunten

    Contact via Manon van Rooij. Algemeen tel. nr.: (020) 31 44 733. E-mail: manon.van.rooij@diemen.nl .

  • Disgover - Terugval dakloosheid (PDF)

    De klantreis 'Terugval dakloosheid' door de trainees van Disgover bevat de volgende componenten:

    • Persona
    • Huidige klantreis
    • Pijn- en verbeterpunten per fase

    Contact via algemeen. Tel. nr.: 06 21 80 69 87‬. E-mailinfo@disgover.nl.

  • Enschede - Artikel klantreis bijzondere bijstand aanvragen door bewindvoerders

    In dit artikel vertelt Debby Kotte van de gemeente Enschede over de manier waarop ze met haar collega’s  werkt aan de verbetering van de gemeentelijke dienstverlening met behulp van de klantreis-methodiek. Je leest hun ervaringen bij het uitvoeren van de klantreis van bewindvoerders bij het aanvragen van bijzondere bijstand.

    De bijbehorende persona's en heartbeat worden binnenkort toegevoegd aan de Kennisbank Klantreizen.

    Bekijk ook de klantreis in de kennisbank.

     

     

  • Enschede - Klantreis bijzondere bijstand aanvragen door bewindvoerders

    De klantreis 'Bijzondere Bijstand aanvragen door bewindvoerders' van de gemeente Enschede bevat de volgende componenten:

    • Aanleiding en Aanpak
    • Persona
    • Huidige klantreis 
    • (On)prettige aspecten
    • Pijn- en verbeterpunten
    • Gewenste verberingen

    Contact via Debby Kotte. E-mail: d.kotte@enschede.nl

  • Groningen - aanvraag gehandicaptenparkeerkaart

    De klantreis 'aanvraag gehandicaptenparkeerkaart' van de gemeente Groningen bevat de volgende componenten:

    • Persona
    • Huidige klantreis 
    • Gewenste klantreis
    • Verbererpunten

    Contact via Jan Galema  E-mailJan.Galema@groningen.nl