Kennisbank Klantreizen

In deze Kennisbank Klantreizen vindt u een verzameling inspiratiebronnen voor uw gemeentelijke klantreis. Naast publicaties over klantgerichte dienstverlening en succesvolle projecten van gemeenten, vindt u voorbeelden van klantreizen die andere gemeenten eerder hebben doorlopen. Zij hebben de methode aangeleerd aan de hand van onze Leermodule Klantreizen.
Het is belangrijk dat u met uw gemeente een eigen klantreis doorloopt en niet zomaar bevindingen en verbeteringen van andere gemeenten aan- of overneemt. Alleen op die manier kunt u de gebruikerservaring van uw eigen dienst door uw eigen inwoners in kaart brengen en verbeteren! Een klantreis kan bestaan uit de volgende componenten: persona’s, een huidige klantreis, (on)prettige aspecten, pijn- en verbeterpunten, een gewenste klantreis, verschillenanalyse en verbeterplan. Per document staat aangegeven welke componenten het document bevat.

Heeft u vragen over een specifieke klantreis? In de beschrijving van elk bestand staan contactgegevens van de betreffende gemeente of persoon, die u kunt benaderen. Voor meer informatie over de kennisbank kunt u contact opnemen met het Kenniscentrum Dienstverlening via 070 373 8008 of een e-mail sturen naar dienstverlening.realisatie@vng.nl.

  • Amersfoort - Portemonnee verloren (PDF)

    De klantreis 'Portemonnee verloren' van de gemeente Amersfoort bevat de volgende componenten:

    • Persona
    • Huidige klantreis 
    • (On)prettige aspecten
    • Pijn- en verbeterpunten
    • Gewenste klantreis 

    Contact via Tessa van Kolfschoten. Tel. nr.: (033) 469 52 76. E-mail: tpj.vankolfschoten@amersfoort.nl.

  • Barneveld - Sleutels verloren (PDF)

    De klantreis 'Sleutels verloren' van de gemeente Barneveld bestaat uit de volgende componenten:

    • Persona
    • Huidige klantreis
    • Pijn- en verbeterpunten

    Contact via Algemeen tel. nr.: 14 0342.